کرگدن نامه

مجموعه ای از تحقیقات "وحید نیک قلب"در حوزه ی کشف دلایل ایجاد سوراخ لایه ی اُزُن !!!...

متفاوت بودن به شیوه "تام ویتس"
نویسنده : وحید نیک قلب - ساعت ۱٢:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱٢/٢۱
 

    اغلب کلاهی را تا روی پیشانی اش پایین کشیده و سیگاری از گوشه لبش آویزان است. می گوید، می خواند و گاهی هم تصنیف های عاشقانه می نویسد، که برخی از آنها توسط «ایگلز»، «لی جونز» و دیگران اجرا شده. نوازنده گیتار، ترومپت، آکاردئون، کیبورد و گاهی هم ساکسیفون است. اشعار را خودش می نویسد، از 1985 همسرش کا ترین در نوشتن اشعار به او کمک می کند، صدایی منحصر به فرد دارد که مخصوص خودش است و از بزرگان موسیقی جز و بلوز محسوب می شود.
تام ویتس که ادعا می کند در یک تاکسی در حال حرکت به دنیا آمده، بزرگ شده کالیفرنیا است. در دوران نوجوانی در یک ماشین می خوابید و جلوی در کلوپ شبانه لس آنجلس دربانی می کرد و همان جا بود که فکر کرد باید ترانه هایی را که در سر می پروراند بنویسد. نوازندگی را در سال 1969 اولین بار در کلوپ
Troubadour L.A.،S شروع کرد، خیلی زود از ماشین بیرون آمد و در هتل Tropicana L.A.،S جایی که مورد علاقه ستاره های راک بود اقامت گزید. تام ویتس در سال 1972 Closing Time را به عنوان اولین آلبوم خود ضبط کرد. با وجود توفیق اندک این اثر در بازار فروش، قطعه(0155) توسط «ایگلز» بازنوازی شد. سال بعد ویتس بیشتر وقتش را در تورهای مختلف با اجرای ساکسیفون، بیس و درام گذراند یا با فرانک زاپا و گروهش همکاری می کرد. 1975 ویتس تعداد کمی از طرفداران داخلی خود را داشت ولی به دلایل مالی مجبور بود گروه سه نفره اش را منحل کند. هرچند در همان سال ویتس به کمک یکی از دوستانش، یکی از هوادارانش و یک نوازنده ساکسیفون گروه چهار نفره یی را برای ضبط Nighthawks at the Dinner گردآوری کرد. سال بعد نیز چند تور امریکایی - اروپایی برگزار کرد که نسبتاً مورد قبول بود. همان سال در لندن کار بعدی را با نام Small Change ضبط کرد. Foreign Affair (1977) شامل اجرای دوصدایی با بت میدلر بود و در Blue Valentine برای اولین بار از گیتار الکتریک در آلبومش استفاده کرد. در سال1978 تام ویتس نقش یک پیانیست کافه یی را در فیلم« کوچه بهشت» (سیلوستر استالونه) ایفا کرد. فعالیت سینمایی او با ساختن موزیک متن فیلم «درباره پول» در سال بعد ادامه یافت و بعدها درسال 1985 دو قطعه دیگر برای مستند «بچه های خیابان سیاتل» و فیلم Streetwise ساخت و از بهترین موسیقی فیلم هایی که ساخته می توان به موزیک متن فیلم «شب روی زمین» (جیم جارموش) در سال 1992 اشاره کرد. موزیکی که برای فیلم One from the heart فرانسیس فورد کاپولاساخت نامزد دریافت اسکار شد. همین امر سبب شد که کاپولااو را در چند فیلم دیگرش ازجمله «کاتن کلاب»، «ماهی پرجنب وجوش»، «حاشیه نشینان» و «دراکولای برام استوکر» که در آن ویتس نقشی به یادماندنی را خلق کرد شرکت دهد. او در فیلم های دیگری چون «سقوط با قانون»، «قهوه و سیگار» هر دو از جیم جارموش و برش های کوتاه (رابرت آلتمن) به عنوان بازیگر حضور داشته است. Heartbreak and vine با حضور پررنگ تر صدای گیتار الکتریک بیشترین فروش را تا آن زمان برای ویتس داشت. او دست از هرگونه تغییر صدا برداشت و با صدای واقعی خودش که صدای عجیب و غریب وگوشخراش بود کارهای بعدی را اجرا کرد. Swordfish trombones یک کار راک آزمایشی بود با دامنه سوررئالیستی و تنظیم ارکستری که خود ویتس از آن به عنوان سروصدای ارکستر از یک گورستان اتومبیل یاد می کند. Rain Dogs از بر ترین کارهای اوست که ادامه یی بر کار راک بود. در این آلبوم صدای تام ویتس را بیشتر از پشت یک بلندگوی دستی می شنویم. پس از آن بود که خوانندگان دیگر کارهای ویتس را با همان صدا بازخوانی کردند.
    
    
Franks wild years براساس ترانه هایی بود که تام ویتس و همسرش «کا ترین برنان» باهم نوشته بودند. اشعار راجع به خواننده یی گمنام بود که روی نیمکت پارک دراز کشیده و از سرما به حال مرگ افتاده و زندگی اش را در توهم تجسم می کرد. Big time هم فیلمی بود که خود تام ویتس از بر ترین کنسرت هایش تهیه کرده است. سال 1992 آلبوم Bone machine برنده جایزه گرمی شد.«سوار سیاه» در شهر وایمار آلمان، نتیجه همکاری تام ویتس با پیشگامان طراحی و کارگردانی تئاتر رابرت ویلسن و آرتور ویلیام بود. ویتس و ویلسن سال 93 همکاری دوباره یی در اجرای نسخه جدید آلیس در سرزمین عجایب داشتند. ویتس همچنین در گروه جز و راک Primus sailing the seas of cheese و در لندن با گوین برایزر (آهنگساز) در اثری عجیب و غریب که سال 93 برایزر آن را رهبری کرد در نقش یک دائم الخمر که سرود هایی را زیر لبی نجوا می کند، حضور یافت. پس از مدتی غیبت در سال 1999دوباره به صحنه کنسرت بازگشت. Mule Variation در کالیفرنیا ضبط و روانه بازار شد. فروش این آخرین اثر به حدی غیرمنتظره بود که به بالاترین جایگاه در نمودار آلبوم هایش رسید و مقدمه یی شد برای اولین تورش طی این دهه و مضاف بر این به خاطر بهترین آلبوم مدرن فولکلوریک دوباره جایزه گرمی دیگری نصیب تام ویتس کرد. سال بعد در دانمارک با کا ترین برنان و ویلسن دوباره همکاری کرد. ویتس اکنون 58ساله است. او تا سال 2007 ، 34 آلبوم، 58 قطعه موسیقی برای فیلم و سریال های مختلف و 26 فیلم سینمایی در پرونده هنری اش داشته. از طرفداران پروپاقرص باب دیلن و از جمله پرکار ترین هنرمندان جهان در زمینه موسیقی به شمار می رود.
    
منبع: روزنامه اعتماد، شماره 1527 به تاریخ 8/8/86، صفحه 11 (موسیقی)

او در سبک‌هایی مانند بلوز، جز، فولک و حتی راک فعالیت می‌کند اما عمده‌ی شهرتش بخاطر سبک موسیقی تجربی (Experimental) است. وی توانایی نواختن سازهایی مانند کی‌برد، درامز و پرکاشن و همین‌طور گیتار و بیس را دارا بوده و هنر و دانش موسیقایی‌اش وی را در تلفیق سبک‌های موسیقی با یکدیگر یاری می‌کند.